LJUSDALS SKOTERKLUBB.SE
Vem får köra snöskoter?
För att få köra snöskoter i Sverige krävs att du är 16 år och har antingen ett förarbevis för snöskoter, utfärdat efter 1/10 2009 eller ett förarbevis för terrängskoter som är utfärdat före 1/10 2009. (Dessa äldre förarbevis ska bytas ut senast under 2012)
Du får även köra snöskoter om du har ett traktorkort eller körkort som är utfärdat första gången* före 1/1 2000.
*Det datum som finns i kolumn 10 (Datum för förarbehörighet) på baksidan av körkortet. Det gäller även om man har fått körkortet indraget under en period efter 1/1 2000.
Ett körkort (oavsett behörighet) eller traktorkort utfärdat från 1/1 2000 ger rätt att köra snöskoter inom ramen för organiserad turistverksamhet (snöskotersafari).
Som utländsk förare (inom EES*) har du rätt att köra snöskoter i Sverige om du har rätten i ditt hemland. Om du inte kan visa det eller om du kommer från ett land utom EES är den enda möjligheten att ingå i en grupp inom turistnäringen eller att du har ett svenskt förarbevis.
*EES-länder är medlemsländerna i EU, samt Norge, Island och Liechtenstein.
I Norge gäller följande: Från 1/7 2006 ska man ha ett körkort i klass S för att få köra snöskoter. Minsta ålder är 16 år, men till dess att man fyller 18 år får man bara köra klass 1-snöskoter (en snöskoter där förhållandet mellan motoreffekt och vikt är högst 0,20 kW/kg). De som har körkort i klasserna A, A1, B, S och T som är från före 1/7 2006 får fortsätta att köra snöskoter.
I Finland gäller följande: En person som fyllt 15 år får köra snöskoter i terräng. Föraren måste inneha ett kört i minst klass T på officiella snöskoterleder, vid körning på väg eller när en väg korsas.
Var får du köra snöskoter?
Snöskoterkörning ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen. Det är dock förbjudet att passera annans mark om det uppstår skada och det är till exempel förbjudet att köra på skogs- och jordbruksmark, om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på skog eller mark.
Generellt förbud gäller för körning på skogsplanteringar eller i ungskog som är lägre än två meter över snötäcket. Det är inte heller tillåtet att köra alltför nära bostäder/bebyggelse.
I fjällen finns ett antal så kallade regleringsområden och i en del av dessa får körning endast ske på för ändamålet upprättade allmänna snöskoterleder. I andra regleringsområden gäller totalt snöskoterförbud för allmänheten. Klicka här för att se en karta över skoterregleringsområden >>
Länsstyrelsen eller kommunen kan också utfärda förbud att köra snöskoter i andra områden av hänsyn till bl.a. friluftsliv, rennäring, djurliv eller naturvård.
Snöskoterkörning kan också regleras av kommuner genom lokala trafikföreskrifter.
Vidare gäller särskilda bestämmelser i nationalparker och naturreservat, och i vissa parker och reservat är det förbjudet att använda motordrivet fordon. I föreskrifterna för respektive skyddat område anges om snöskoteråkning är förbjuden.
Allmän snöskoterkörning är också förbjuden i skidanläggningar eller i anslutning till dessa.
Ta i förväg reda på om det finns några områden med begränsningar för snöskotertrafik där du har tänkt att köra snöskoter. Mer information finns hos Naturvårdsverket, Kommunen, Länsstyrelsen, Diplomerade snöskoteruthyrare samt lokala snöskoterklubbar
Följ skoterleder!
På skoterlederna kör du säkrast och stör minst. Skoterleder i fjällen är liksom övriga fjälleder markerade med ledkryss. De är dessutom markerade med skyltar eller märken som visar vad som gäller på leden. Vissa leder kan även vara gemensamma med skidleder, ta alltid hänsyn till skidåkare och andra aktiviteter som du kan påträffa. De allmänna skoterlederna finns inlagda på fjällkartan och mer information om lederna finns hos Länsstyrelserna i fjällänen.
Påbjuden skoterled märks ut med påbudsmärke. Blå, rund skylt med vit skotersymbol. Det innebär att du måste följa leden. Det är förbjudet att köra utanför leden.
Lämplig skoterled märks ut med anvisningsmärke; en kvadratisk skylt med blå skotersymbol på vit botten. Märket talar om att du kör säkrast och stör minst på den leden. Du bör hålla dig till leden, men det är inte förbjudet att köra utanför leden
På en del leder är det förbjudet att köra snöskoter. Lederna är då skyltade med förbudsmärken.
Andra leder kan vara skyltade med anvisningsmärken med rött snedstreck. Sådana leder bör du inte använda. Det är visserligen inte förbjudet att köra på sådana leder, men olämpligt.
Skotrar har alltid stopplikt vid passage över väg.
Röda ledkryss på stolpar betyder vinterled. Här samsas du med skidåkare, gående och hundspann. Kontrollera alltid om skoteråkning är tillåten efter leden. Det skall då finnas en kompletterande märkning
Körning på allmän och enskild väg
Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg, utom när du ska korsa vägen, eller köra kortast möjliga sträcka om terrängen är oframkomlig. Där du måste köra snöskoter på väg är högsta tillåtna hastighet 20 km/tim.
När du passerar en väg ska alla passagerare (i pulka eller på skotern) gå över vägen.
På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden. Vägens ägare avgör om trafik med motordrivna fordon är tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke eller ”på annat tydligt sätt” (t ex en bom över vägen eller en hemmagjord skylt).
Hur fort får du köra?
Högsta tillåtna hastighet för snöskoter är 70 km/tim. På vissa platser finns lokala lägre hastighetsgränser.
Säkra tips för en skön snöskotertur:
Åk inte ensam!
Håll koll på vädret!
Lämna en färdplan!
Kör nykter! Samma gräns som för bil gäller (0,2 promille).
Undvik lavinfarliga platser (t ex under brantare sluttningar, hängdrivor och lä-sidor)!
Undvik platser med risk för svag is på sjöar och vattendrag (t ex vid uddar, in- och utlopp)! Observera att du alltid kör över is på egen risk, och att skoterleden inte går över isen. På isen kan det möjligen vara ruskat, men det är ingen garanti för att isen håller.
Håll koll på var du är med karta och kompass (och ev. GPS).
Ta på dig hjälm och varma kläder – tänk på kyleffekten!
Ta med personlig säkerhetsutrustning för dig och din skoter (extra variatorrem, verktyg, reservbränsle, spade, lavinsond, sändare (transceiver), vindsäck m.m.)
Ta med telefon eller annan sambandsutrustning (men lita inte på att du har täckning överallt).
Om du ska ut på sjö eller hav, se alltid till att ta med isdubbar och gärna flytoverall – och kör aldrig över is med passagerare under stängt pulka-kapell!
Källa: Nationella Snöskoterrådet
Ljusdalsskoterklubb.se © 2011• Sekretesspolicy • Användarvillkor
L J U S D A L S S K O T E R K L U B B . S E